Behandeling
Je hebt de stap gezet om op zoek te gaan naar professionele hulp en bent door je huisarts of bedrijfsarts doorverwezen naar Pro Persona Connect.
Lees wat je kunt verwachten van je verwijzing tot en met de nazorg die we bieden na je behandeling.
Aanmelding en eerste gesprek
Je huisarts heeft je aangemeld. En dan…
Je huisarts meldt je aan bij Pro Persona Connect en geeft in het kort aan waarvoor je hulp zoekt. Na de aanmelding ontvang je een uitnodiging voor een eerste gesprek. Het kan zijn dat we je niet meteen kunnen helpen omdat er wachttijden zijn.
Je houdt zelf, in samenwerking met je huisarts, de regie in een behandeling in de ggz.
Het eerste gesprek
Het eerste gesprek dat we hebben, noemen we het startgesprek. Daarin maken we kennis met elkaar en bespreken we waarom jij hulp zoekt en hoe we denken dat we jou het beste kunnen helpen. We vragen je ook om een digitale vragenlijst in te vullen.
Al tijdens dit gesprek krijg je tips om beter met je probleem om te gaan.
Na het startgesprek maakt de hulpverlener een voorstel voor behandeling. Je bespreekt samen of je daarmee akkoord gaat. Soms is er meer dan één startgesprek nodig om een helder te krijgen waar jij het beste mee geholpen bent.
We krijgen nogal eens de vraag of een familielid, partner, vriend of andere dierbare bij de gesprekken aanwezig mag zijn. Als jij als cliënt dat graag wil, dan kan dat uiteraard. Mogelijk steunt het je bij het gesprek, of later tijdens je behandeling.
Je behandeling bij Pro Persona Connect
Op basis van het startgesprek maakt de behandelaar met jou een behandelplan. In dit gesprek bekijkt de behandelaar met jou je klacht in samenhang met wat er in je leven speelt en hoe je daar mee omgaat. Het behandelplan sluit aan op wat jij wilt veranderen en wordt uitgebreid met je besproken. Voordat de behandeling begint vragen we of je er akkoord mee bent.
Ben je het niet eens met het behandelplan? Dan ga je samen met de hulpverlener op zoek naar een oplossing. Je krijgt een nieuw voorstel. Als je daarmee akkoord bent, start de behandeling. Een behandeling begint in de meeste gevallen kortdurend. Als jij en/of jouw behandelaar niet tevreden is met het effect van de behandeling kan verder onderzoek uitwijzen of een intensievere behandeling nodig is. In dat geval passen we, uiteraard in overleg met jou, het behandelplan aan.
Naarmate je klachten een grotere invloed hebben op je leven, bijvoorbeeld omdat je patroon hardnekkig is, of klachten zo aanwezig zijn dat je niet meer goed kan functioneren, kan een intensievere langere behandeling worden voorgesteld. Een behandeling kent verschillende variaties in de vorm, maar ook (therapie)onderdelen. De keuze voor een vorm of therapie-onderdeel hangt samen met jouw vraag in combinatie met de expertise van de hulpverlener.
Vorm van de behandeling:
- Individueel of in een groep
- Beeldbellen vanuit huis, afspreken op locatie, of een combinatie daarvan
- Volledig of deels gebruikmakend van online modules.
Een behandeling kan bestaan uit onderdelen (weergegeven van relatief kortdurende interventies tot intensieve behandelingen) zoals:
- Voorlichting (psycho-educatie)
- Oplossingsgerichte therapie. Oplossingsgerichte therapie is kortdurend en resultaatgericht en richt zich op de sterke kanten en hulpbronnen van jou als cliënt. Samen met de hulpverlener onderzoek jij hoe je jou problemen, met de vaardigheden en mogelijkheden die je hebt, op kan lossen.
- Eye Movement Desensitisation & Reprocessing (EMDR)
- Cognitieve Gedragstherapie
- Running therapie
- Acceptance & Commitment Therapie (ACT)
- Schematherapie
- Psychotherapie
- Intensieve Trauma Behandeling
- Dialectische gedragstherapie
- Vaktherapie (zoals drama, muziek, creatieve, psychomotorische)
Aanvullend kan medicatie een onderdeel zijn van de behandeling.
Goed afronden en verder gaan
Goed afronden
Wanneer het einde van de behandeling nadert, zal je merken dat je minder klachten heb en/of er beter mee om kan gaan. Samen met je behandelaar bespreek je hoe je behandeling is verlopen en bereid je je voor op de afronding.
Als je behoefte hebt aan nazorg, dan zorgt je behandelaar er ook voor dat dit geregeld wordt. Na de behandeling stuurt je behandelaar een ontslagbrief naar jouw huisarts.
Nazorg
Aan het eind van de behandeling evalueer je samen met je behandelaar wat er nodig om het leven weer zelfstandig op te pakken. Soms is steun of nazorg nodig, bijvoorbeeld dat de praktijkondersteuner bij de huisarts (POH GGZ) na de behandeling nog contact met je onderhoudt. Dit gebeurt in afstemming met je behandelaar.
Informatie over wachttijden
Een startgesprek of behandeling kan niet altijd direct na de aanmelding worden gestart. Dan is er sprake van een wachtlijst, of een wachttijd, zoals wij dat noemen. We maken onderscheid tussen twee soorten wachttijden:
• de aanmeldingswachttijd: de tijd tussen aanmelding en het startgesprek,
• de behandelwachttijd: de tijd tussen het startgesprek en de eerstvolgende behandelafspraak.
Binnen Pro Persona Connect zal in de meeste gevallen geen sprake zijn van een behandelwachttijd.
De wachttijden worden beïnvloed door verschillende omstandigheden. Daar hebben wij niet altijd grip op. Wanneer je de wachttijd te lang vindt, kan je contact opnemen de zorgverzekeraar en vragen om wachtlijstbemiddeling.
Zo gaan we om met geplande afspraken
Om je zo goed mogelijk te kunnen helpen, is het belangrijk dat je aanwezig bent op de afspraken die zijn gepland. Het afzeggen van afspraken kan een negatieve invloed hebben op je eigen gezondheidstoestand. Probeer afzeggen dus te voorkomen.
Natuurlijk kan het voorkomen dat je een keer niet kunt. Geef dit dan zo snel mogelijk, maar minimaal 24 uur van tevoren door en plan eventueel meteen een nieuwe afspraak via onze Zorgadministratie. Zo kunnen we de voor jou gereserveerde tijd nog aan een ander aanbieden.
Afwezig of te laat afgemeld
Kom je niet op de afspraak of annuleer je de afspraak minder dan 24 uur van tevoren, dan kan dit gevolgen hebben voor je behandeling. Meld je je 3 keer niet of te laat af, dan kan de behandelaar ervoor kiezen om de behandeling stop te zetten.
Afspraakherinnering per SMS
Om je te helpen herinneren aan je afspraak is het mogelijk om 48 uur voor je afspraak een SMS herinnering te ontvangen. We hebben hiervoor wel je toestemming nodig. Als je op het toestemmingsformulier (dat je ontvangt voor het startgesprek) jouw mobiele telefoonnummer opgeeft, heb je jouw toestemming gegeven. Weet je niet zeker of je toestemming hebt gegeven, vraag het dan na bij je behandelaar.