Pro Persona Connect is in 2021 gestart. We zijn een onderdeel van Stichting Pro Persona GGz. De generalistische ggz van Indigo Gelderland is samengegaan met de specialistische ggz van Pro Persona.
Door alle veranderingen in de geestelijke gezondheidszorg en de wens om efficiënter te werken met minder schotten en kortere wachttijden, zetten we met Pro Persona Connect in op deze ontwikkelingen.
Het vernieuwende van onze organisatie zit in feit dat we werken vanuit de gedachte dat de cliënt het onderscheid tussen generalistische basis ggz en gespecialiseerde ggz niet merkt.
We spreken hem of haar zoveel mogelijk aan op de eigen mogelijkheden, maar schromen niet om meer te ondersteunen wanneer dat gezien de aard van de problemen van de cliënt nodig is. Hij of zij krijgt gewoon de zorg die nodig is.
Om deze werkwijze te testen hebben we gedurende een jaar een pilot uitgevoerd onder de noemer ‘BasisGGZ, tenzij…’. Elf huisartspraktijken hebben hier aan meegewerkt. De eerste resultaten van de vernieuwing laten zien dat:
- de gemiddelde wachttijd voor een eerste contact korter is dan voorheen,
- ongeveer twee derde van het totaal aantal cliënten binnen de basis ggz is behandeld; één derde is naar de specialistische ggz verwezen. Dit laatste gebeurde op verschillende momenten, zoals direct na de intake, gedurende een behandeling in de basis ggz of na behandeling in de basis ggz.
- bij gemiddeld genomen korter behandelen het resultaat van de behandeling en de cliënttevredenheid gelijk is gebleven.
Onze medewerkers werken volgens hoge professionele standaarden. Maar in een organisatie die groeiende is, gebeurt veel. Wilt u ons wijzen op zaken die beter kunnen? Wilt u ons een tip of een compliment geven? Laat het ons weten op de feedback pagina.