Zorgen voor /om een naaste met psychische problemen voorlichting

Home Cursussen Zorgen voor /om een naaste met psychische problemen voorlichting
Kosten
€ 0,-
Waar
Online
Wanneer
10 september 2024
Aantal bijeenkomsten
1
Starttijd
19.30 uur
Eindtijd
20.45 uur
Aanmelden

Beschrijving

Ruim een kwart van de Nederlanders had het afgelopen jaar psychische klachten. Voor naastbetrokkenen zoals partners, ouders, kinderen en familieleden kan het zwaar zijn een geliefde te zien worstelen. Hoe kunt u hulp bieden aan iemand die een muur om zich heen heeft gebouwd, die zich verzet of een andere taal lijkt te spreken? Hoe kunt u uw naaste ondersteunen zonder dat u er zelf aan onderdoor gaat?

Het zorgen voor een naaste gaat gepaard met een scala aan emoties. Verdriet, machteloosheid, onbegrip, eenzaamheid, schaamte of woede. De complexiteit en onvoorspelbaarheid van psychische problematiek maakt dat het voor veel naasten lastig is op de juiste manier te reageren op het gedrag van hun naaste. Ook het vinden van de juiste hulp kan moeilijk zijn: het zorgstelsel is ingewikkeld, wachtlijsten zijn lang. U kunt het gevoel krijgen dat u er alleen voor staat. En naast de mantelzorgtaken heeft u wellicht ook nog uw werk of opleiding, een gezin wat draaiende gehouden moet worden, uw eigen sociale leven. Niet gek dat veel mantelzorgers zich overbelast voelen.

Van groot belang dat u in deze lastige situatie ook goed voor uzelf blijft zorgen. Maar hoe doet u dat? Daar gaan we tijdens het webinar ‘Zorgen voor en om uw naaste’ over in gesprek.

Tijdens het webinar bent u anoniem. Er is gelegenheid om vragen te stellen en ervaringen uit te wisselen met de overige deelnemers.

Voor wie

Voor naastbetrokkenen van mensen met psychische problemen die meer willen weten over hoe zij zich zelf staande kunnen houden.

Wat leert u?

Tijdens het webinar gaan we in gesprek over de volgende thema’s:
– wat betekent het zorgen voor een naaste voor u?
– wat helpt u zich staande te houden in deze situatie?
– de balans tussen draagkracht en draaglast
– de invloed van ons denken op ons gedrag
– het stellen van grenzen
– ruimte nemen voor eigen activiteiten en ontspanning

Gerelateerd aanbod:
Cursus ‘Zorgen voor een ander begint bij uzelf’
Cursus ‘Psychische problemen in de familie’

Aanmelden Zorgen voor /om een naaste met psychische problemen voorlichting

  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Veelgestelde vragen

Hoe gaat Pro Persona Connect om met geplande afspraken?
Hoe gaat Pro Persona Connect om met geplande afspraken?

Om je zo goed mogelijk te kunnen helpen, is het belangrijk dat je aanwezig bent op de afspraken die zijn gepland. Het afzeggen van afspraken kan een negatieve invloed hebben op je eigen gezondheidstoestand. Probeer afzeggen dus te voorkomen.

Natuurlijk kan het voorkomen dat je een keer niet kunt. Geef dit dan zo snel mogelijk, maar minimaal 24 uur van tevoren door en plan eventueel meteen een nieuwe afspraak in via onze Zorgadministratie. Zo kunnen we de voor jou gereserveerde tijd nog aan een ander aanbieden.

Hoe helpt Pro Persona Connect mijn cliënten?
Hoe helpt Pro Persona Connect mijn cliënten?

Door eerst een startgesprek te bieden en daarin samen met de cliënt al stappen te zetten op weg naar mentaal herstel. Wij kijken wat nodig is.

Hoe verloopt het proces als mijn cliënt meer nodig heeft dan acht tot tien gesprekken?
Hoe verloopt het proces als mijn cliënt meer nodig heeft dan acht tot tien gesprekken?

Bij Pro Persona Connect lopen BGGZ en SGGZ in elkaar over. Dat noemen we geschakelde ggz. We beginnen in de basis met een startgesprek. Blijkt dat uw cliënt meer nodig heeft, bijvoorbeeld een gesprek met een specialist, dan zorgen wij daarvoor. Wij kijken steeds waarmee uw cliënt het best en snelst geholpen is. Is meer nodig, dan schalen we op. En andersom. Altijd in overleg met de cliënt, en met u, als u dat wenst en de cliënt akkoord is.

Hoe volg ik de voortgang van mijn cliënt?
Hoe volg ik de voortgang van mijn cliënt?

U ontvangt, in overleg met de cliënt, een verslag. Dit kan tussentijds maar sowieso bij ontslag van de cliënt. U kunt hierover altijd met ons bellen voor aanvullende informatie, als de cliënt toestemming geeft.

Ik weet dat mijn cliënt geen internet heeft. Hoe kan hij of zij toch geholpen worden met de online behandeling?
Ik weet dat mijn cliënt geen internet heeft. Hoe kan hij of zij toch geholpen worden met de online behandeling?

We overleggen welke mogelijkheden er wel zijn. Veel informatie is ook op papier beschikbaar. Misschien kan het netwerk van de cliënt hier een rol in spelen. Uiteraard doen we dat in goed overleg en met grote aandacht voor de privacy.

Is het wel veilig om via internet een behandeling te volgen?
Is het wel veilig om via internet een behandeling te volgen?

Ja. Zowel de omgeving van Pro Persona Connect als ons online behandelplatform voldoen aan alle eisen die gesteld worden qua veiligheid.

Kan ik ook zonder verwijzing bij jullie terecht voor hulp?
Kan ik ook zonder verwijzing bij jullie terecht voor hulp?

Onze preventie-activiteiten zijn bijna allemaal te volgen zonder verwijzing. Ga voor alle andere hulp eerst naar je huisarts of bespreek het met de Praktijkondersteuner GGZ (POH GGZ).

Kunnen jullie me herinneren aan mijn afspraak?
Kunnen jullie me herinneren aan mijn afspraak?

Om je te helpen herinneren aan je afspraak is het mogelijk om 48 uur voor je afspraak een SMS herinnering te ontvangen. We hebben hiervoor wel je toestemming nodig. Als je op het toestemmingsformulier (dat je ontvangt voor het startgesprek) jouw mobiele telefoonnummer opgeeft, heb je jouw toestemming gegeven. Weet je niet zeker of je toestemming hebt gegeven, vraag het dan na bij je behandelaar.

Online, is dat iets voor mij?
Online, is dat iets voor mij?

Wij vinden het belangrijk dat jij de beste zorg krijgt en dat die bij jou past. Met online ondersteuning kun je waar en wanneer je wilt -in onze beveiligde omgeving- aan de slag met je oefeningen en opdrachten. In overleg met je behandelaar spreek je af of je gesprekken online of op locatie zijn.

Waar vinden mijn gesprekken plaats bij ambulante behandeling?
Waar vinden mijn gesprekken plaats bij ambulante behandeling?

Vestigingen van Pro Persona

De behandelingen en gesprekken vinden plaats in onze regionale centra voor GGz in:

Waar word ik behandeld?
Waar word ik behandeld?

We behandelen we je bij ons op de Pro Persona Connect locaties in Tiel, Nijmegen, Ede of Arnhem.

Het kan ook zijn dat jij juist beter geholpen kan worden door een het FACT team Kind en Jeugd. In dat geval werken verschillende organisaties en hulpverleners met verschillende achtergronden samen om jou en jouw gezin te helpen. In Nijmegen en Arnhem werken Pro Persona en Karakter samen. En in Tiel en Ede werken we niet alleen samen met Karakter, maar ook met Eleos.

Of misschien kunnen we jouw klachten het beste behandelen met een korte en krachtige behandeling bij Jong Overwaal, ons Expertisecentrum Angst, Dwang en PTSS in Nijmegen/Lent.

Pro Persona helpt ook jongeren die doof of slechthorend zijn. Dat doen we vanuit de Riethorst in Ede.

Wat gebeurt er als ik 18 word en ik ben al in behandeling?
Wat gebeurt er als ik 18 word en ik ben al in behandeling?

Op het moment dat je 18 jaar wordt, ben je volgens de wet meerderjarig en dus volwassen.
Er verandert dan veel. Eén van de verplichtingen vanaf die dag is dat je een eigen zorgverzekering moet hebben.
lees meer

Wat gebeurt er als ik niet op mijn afspraak kom of mijn afspraak annuleer?
Wat gebeurt er als ik niet op mijn afspraak kom of mijn afspraak annuleer?

Kom je niet op de afspraak of annuleer je de afspraak minder dan 24 uur van tevoren, dan kan dit gevolgen hebben voor je behandeling. Meld je je 3 keer niet of te laat af, dan kan de behandelaar ervoor kiezen om de behandeling stop te zetten.

Wordt online behandelen vergoed door mijn zorgverzekering?
Wordt online behandelen vergoed door mijn zorgverzekering?

Ja, online behandelen maakt deel uit van je behandeling bij Pro Persona Connect en deze wordt vergoed.